سومین دوره ثبت نام MBA
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۷

MBA چیست؟

توسعه و بهبود در نظام‌های اداری و مدیریتی کشور و ارتقاء استاندارد زندگي در آن مستلزم بهبود و ارتقاء کيفيت مديريت در سازمان‌های اقتصادي و اجتماعي است. با بهبود و توسعه مديريت می‌توان بهره‌وری را افزايش داد و از ظرفیت‌ها و امکانات موجود و بالفعل، کالا و خدمات بيشتري را توليد و عرضه نمود و ظرفیت‌های زيادتري را به وجود آورد. بهبود مديريت نيز مستلزم آگاهي و تسلط به دانش مديريت است. با توجه به اهميت مديريت در رشد و ارتقاء سازمان‌ها و جوامع، ايجاد رشته کارشناسي ارشد مديريت (MBA) در کشورهاي مختلف جهان مدنظر قرارگرفته است. اين رشته به‌سرعت نخست در آمريکا و کشورهاي صنعتي و سپس در کشورهاي درحال‌توسعه موفق، گسترش‌یافته است.
MBA مخفف عبارت Master of Business Administrator می‌باشد که می‌توان آن را کارشناسی ارشد مدیریت حرفه‌ای ترجمه کرد. به لیسانس این دوره BBA و به دکترای آن DBA میگویند.
MBA را چند دهه پيش دانشگاه‌های امريکايی معرفی کردند که هدف اين رشته تربيت مديرانی حرفه‌ای، چندمنظوره باقابلیت بالا برای مقابله با بحران و توانايی اداره استراتژيک شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی بود، در سالیان گذشته به جرأت می‌توان گفت که فارغ‌التحصیلان اين رشته بالاترين ميزان اشتغال و حقوق و مزايای دريافتی را به نسبت هر رشته ديگر داشته‌اند و اين قاعده تقریباً در همه کشورهای دنيا که فارغ‌التحصیل MBA دارند، صادق بوده است.
متأسفانه امروزه بسياري بدون توجه به محتواي MBA آن را بانام مديريت سازمان می‌شناسند و تنها به بخش بسيار کوچکي از اهدافي که در اين دوره بررسي می‌شود می‌پردازند. اگر بخواهيم تعريفي دقیق‌تر از اهداف MBA داشته باشيم بايد توجه داشت که هدف اين دوره پذيرش فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسي رشته‌های مختلف و به‌ویژه رشته‌های فني و مهندسي و پرورش افرادي است که قادر باشند درزمینهٔ هاي ذيل انجام‌وظیفه نمايند:

  • اداره و راهبري مؤثر و کارآمد سازمان يا يک بخش تخصصي از آن نظير بخش‌های توليدي، بازاريابي و فروش، اطلاعات و مالي
  • ايجاد تحول در يک بخش‌ها و حوزه‌های تخصصي سازمان
  • طراحي، هدايت و رهبري تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملي در مديريت
  • کارآفريني با ايجاد فعالیت‌های جديد در درون سازمان‌های جديد
  • ارائه خدمات مشاوره‌ای و مطالعاتي درزمینهٔ هاي مزبور به مديران سازمان‌های اقتصادي و اجتماعي

تاريخچه MBA

MBA در خارج از کشور قدمتي حدوداً ۸۰ ساله دارد و به نظر می‌رسد که در Wharton Business School وابسته به دانشگاه پنسيلوانيا متولدشده باشد. گسترش سريع اين رشته در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ ميلادي منجر به اين شد که در ايران نيز در دهه ۷۰ ميلادي مرکزي تحت عنوان ICMS و با همکاري دانشگاه هاروارد راه‌اندازی شود که متأسفانه بعد از انقلاب مورد بی‌توجهی قرار گرفت و منحل گرديد. اين مرکز علی‌رغم اينکه تنها دو دوره فارغ‌التحصیل ارائه کرد ليکن دستاوردهای ناشي از آن هنوز در اذهان بخش‌های مديريتي کشور باقي است. دومين گام در اين راستا توسط سازمان مديريت صنعتي برداشته شد که در اواخر دهه ۶۰ شمسي اقدام به راه‌اندازی دوره مديريت اجرايي Executive MBA نمود ليکن به دليل عدم تبليغات مناسب و نيز شرايط دشوار ورود جاي چنداني در ميان فارغ‌التحصیلان جديد باز نکرد. سرانجام در اول دهه ۸۰ شمسي دانشگاه صنعتي شريف به اتکاي وجهه منحصربه‌فرد خود اقدام به راه‌اندازی اين رشته با توجه به نياز شديد کشور نمود. علی‌رغم اين تلاش‌ها، هنوز تا رسيدن به کشورهاي توسعه‌یافته و حتي بسياري از کشورهاي درحال‌توسعه راه درازي در پيش روداریم. درحالی‌که MBA امروزه يکي از معيارهاي رشد کشورها محسوب می‌شود، در سنگاپور با ۴ ميليون نفر جمعيت حدود ۳۰ دوره MBA و در آمريکا ۷۰۰ دوره وجود دارند.

چرا MBA بخوانیم؟

اگر می‌خواهید خود را قانع کنيد که چرا بايد MBA را انتخاب کنيد، کار دشواري نخواهيد داشت. جايگاه MBA در دنياي امروز امکان ادامه تحصيل دربرترین دانشگاه‌های داخل و خارج را در اختيار شما قرار خواهد داد. درصورتی‌که زمينه شغلي مدنظر شما باشد، با توجه به اينکه اين رشته بسيار نوپاست و با استقبال شديد سازمان‌ها نيز مواجه شده است می‌توان بازار کار بکر و دست‌نخورده آن را در نظر داشت، هرچند در آمريکا علی‌رغم سابقه ۸۰ ساله هنوز بازار کار بسيار وسيعي در اختيار فارغ‌التحصیلان این رشته قرار دارد. در ايران نيز آمارهاي فعلي نشان از تضمين شغل در آينده دارد. MBA قابلیت‌های شمارا وراي تخصصي که اکنون داريد توسعه خواهد داد و شمارا به شخصي مبدل خواهد کرد که هيچ سازماني قادر نخواهد بود به‌راحتی از روي تخصص شما عبور کند.
– آيا می‌دانید که MBA در دانشگاه هاروارد تنها رشته‌ای است که به دليل اطمينان از اشتغال خوب فارغ‌التحصیلان آن در آينده تحت پوشش کامل وام CITIBANK آمريکا قرار دارد و دانشجويان کليه هزینه‌های خود را ازآنجا تأمین می‌کنند؟
كساني كه در كار تجارت بوده و مدير هستند، بعد از مطالعه MBA احساس می‌کنند مهارتشان بيشتر شده است. وقتي MBA می‌خوانیم ياد می‌گیریم كه چگونه بايد ارتباط برقرار كنيم يا چگونه بايد يك مسئله را به‌صورت اثربخش حل كنيم. با پیچیدگی‌ها و سیاست‌ها در داخل يك سازمان آشنا می‌شویم. اين مباحث سهم بسزایی در رشد و ارتقای افراد و توانمندسازی آنان در داخل شرکت‌ها و سازمان‌ها دارد.
MBA به شما به‌عنوان يک فرد عادي در هر تخصص و دانشي امکان می‌دهد تا ذهن خود را متوجه خلأها, نيازها، شکاف‌ها و کمبودهاي بازار کنيد و بر اساس تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایی که بازار و کسب‌وکار شما می‌طلبد بهترين راه براي توسعه کسب‌وکار خود را پيدا کنيد و سهم خود را در بازار افزايش دهيد.MBA تا حدی به شما می‌آموزد که در ايجاد يا توسعه يک کسب‌وکار چگونه اولين باشيد اما تا حد بسيار زیادی به شما ياد می‌دهد چگونه در کسب‌وکار خود و در بازار رقابتي بهترين باشيد.
بازار کار MBA در خارج از کشور نيز از جايگاه مطلوبي برخوردار است و کشورهاي آمريکا و کانادا در جذب متخصصين اين رشته درنگ نمی‌کنند. از خاطر نبريد که بسياري از دانشجويان اين رشته از همان ابتداي تحصيل دعوت به کار می‌شوند.

مشخصات دوره MBA

افرادیکه در این دوره پذیرفته می‌شوند، حداقل دوره کارشناسی را دریکی از رشته‌های دانشگاهی گذرانده و با حوزه تخصصی دوره کارشناسی آشنای پیداکرده‌اند. این افراد پس از فراگرفتن دانش مدیریت و تمرین مهارت‌های مدیریتی در این دوره، نیروهای ارزنده‌ای خواهند شد که می‌توانند با ترکیب دانش تخصصی و مدیریتی خود در جهت تحقق هدف‌های سازمانی نقش مهمی در بهبود مدیریت جامعه ایفا نمایند.
دوره کارشناسی ارشد MBA به‌صورت کارشناسی ارشد ناپیوسته و آموزشی است. با توجه به اینکه فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف و به‌خصوص رشته‌های فنی و مهندسی وارد این دوره می‌شوند و باید با مبانی و اصول مدیریت علمی و دانش روز مدیریت در حوزه‌های مختلف آشنا شوند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *