
دوره MBA یکساله دانشگاه تهران چیست؟
دوره MBA یا مدیریت کسب و کاریکی از رشته های مدیریتی که درسالهای اخیر در ایران با اقبال عمومی مدیران و کارآفرینان رو به رو شده، رشته MBA یا مدیریت عالی کسب و کار است. این رشته به واسطه آموزش های مفید و کاربردی که به متقاضیان ارائه داده است توانسته نظر بسیاری از صاحبان کسب و کار را به خود جلب کند.
MBA یا مدیریت کسب و کار چیست؟
MBA، مخفف اصطلاح Master of Business Administration( معادل فارسی آن دوره مدیریت راهبردی و پیشرفته کسب و کار ) است و البته گاهی در نوشتههای فارسی، به صورت ام بی ای هم نوشته میشود. هدف اصلی MBA تبدیل دانش آکادمیک مدیریتی به مهارت کاربردی و اجرایی مدیریت است به همین علت نگاه MBA به مسائل حوزه مدیریت بیش از آنکه پژوهشی و تحقیقاتی باشد کاربردی و عملی است.
دانشپذیران دوره ” ام بی ای ” با استفاده از دانش کاربردی مدیریتی درصدد حل مسائل و برطرف کردن چالش های سازمانی و مدیریتی میباشند. MBA یا دوره مدیریت کسب و کار برای کسانی است که میخواهند از علم مدیریت برای بهبود شرایط کسب و کار خود و یا ارائه مشاوره و خدمات مدیریتی به دیگر کسب و کارها استفاده کنند و یا به دنبالِ دانش مدیریتی هستند، اما در زمینههای مهندسی، پزشکی ، علوم پایه و سایر رشتهها تحصیل کردهاند که به دنبال ارتقا و تکمیل مهارتهای مدیریتی خود، در دوره MBA شرکت میکنند.
چرا دوره MBA دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران؟
دروه یکساله MBA دانشگاه تهران بگونهای طراحی شده است تا افرادی که به دلایل مختلف زمان کافی برای تحصیل طولانی مدت را ندارند همچون مدیران پرمشغله بتوانند در این دوره ها شرکت نمایند. بطور مختصر تمرکز دوره MBA یکساله دانشگاه تهران به شرح زیر است :
- یادگیری قواعد کسب و کار
- دستیابی به موقعیتهای شغلی بهتر
- گسترش ارتباطات و شبکه سازی کاری
- کسب مهارتهای عملی و تخصصی به همراه آموزشهای آکادمیک
- آشنایی با بروزترین مسائل مدیریتی و دنیای کسب و کار
نحوه ارائه دروس در دوره بصورت متمرکز یعنی هم آنلاین و هم حضوری میباشد و دانشپذیران این امکان را دارند با توجه به شرایط خود، انتخاب کنند که به چه صورت میخواهند دوره MBA را سپری کنند.
مزایای تحصیل در دوره MBA
چرا MBA بخوانم؟
افراد با اهداف متفاوت در دوره های MBA شرکت میکنند. اما به طور کل میتوان گفت اصلی ترین هدف و مزیت دوره MBA برای دانش پذیران در وهله اول ارتقای دانش و مهارت مدیریتی است. در گام بعدی، این دوره کمک میکند تا مدیر، در زندگی شخصی و حرفه ای خود موفق تر عمل کند. این میزان از رشد و ارتقا کمک میکند تا شخص بتواند جایگاه شغلی بهتر، درآمد بالاتر و سطح زندگی خوب تری داشته باشد.
یکی از مشکلات اساسی که نظام آموزشی کشور ما و فارغ التحصیلانش با آن روبه رو هستند مشکل کاربردی نبودن دانش کسب شده در دوران تحصیل است. گویا شکاف عمیقی بین خواسته های بازار کار و توانایی های فارغ التحصیلان دانشگاه وجود دارد.
محتوای آموزش داده شده در رشته MBA تفاوت قابل توجهی با دیگر دروس و رشته های دانشگاهی دارد. دروس دوره MBA به جای اینکه بر ارائه محتوای علمی بیشتر تاکید کند بر استفاده از دانسته های دانشجو تاکید دارد. علاوه بر مهارت های فنی مثل حسابداری، تحلیل بازار، مدیریت بازاریابی، بورس و بازار سرمایه؛ در طول دوره های MBA مهارت هایی مثل آینده پژوهی و تفکر استراتژیک، مهارت های رهبری و انگیزش کارکنان به دانش پژوهان آموزش داده می شود. با رویکرد تعاملی و پروژه محور مهارت های دانشجو تقویت شده و او قادر خواهد بود از آنچه طی دوره تحصیل آموخته در بازار کار استفاده کند.
در طول دوره های MBA علاوه بر یادگیری مهارت هایی مثل آینده پژوهی و تفکر استراتژیک، مهارت های رهبری و انگیزش، تحلیل سازمان به عنوان یک سیستم و مجموعه اجزای تاثیر گذار بر هم، تفکر سیستمی و نظام مند یکی دیگر از مهارت هایی است که دانش پذیران طول دوره تحصیل به دست می آورند. دانش پذیران یاد می گیرند چگونه مشکلات سازمان را ریشه یابی کنند؛ عوامل اصلی و مشکل ساز را پیدا کنند، راه حل هایی برای هر مشکل را بیابند پیش از انجام هر اقدام و ارائه هر راهکار عواقب آن را پیش بینی کنند. دوره ام بی ای نظام فکری مدل ذهنی و نگرش شما را در مواجهه با مشکلات و مسائل عوض خواهد کرد .
قرارگیری در یک شبکه ارتباطی و آشنایی با مدیران صنایع و شرکت های دیگر یک فرصت تجاری از مزیتهای شرکت در دوره MBA است.
مخاطبان دوره MBA
این دوره مناسب چه افرادی است؟
اگر از مدیران رده میانی و رده بالایی سازمان ها هستید و یا چنین موقعیتهایی را در مسیر شغلی خود پیشبینی کردهاید و قصد دارید با بهره برداری از به روزترین متدهای علمی و کاربردی مدیریت کسب و کار خود را به روز کنید میتوانید با شرکت در دوره های MBA نهایت استفاده را ببرید. چون میتواند کیفیت تعامل شما را با همکارانتان بهتر کند.
اگر به کارآفرینی فکر میکنید و یا جز کارآفرینانی هستید که قصد دارند یک کسب و کار جدید را شروع کنند بیتردید شرکت در دوره هایMBA یکی از ضرورتهای آموزشی شما محسوب میشود و می توانید با استفاده از آموزه های MBA نسبت به ایجاد کسب و کار خود اقدام کنید.
علاوه بر موارد فوق تمام افرادی که پس از کسب تجربه هایی در بازار کسب و کار قصد دارند وضعیت کاری خود را متحول کنند و آینده کاری بهتری را برای خود رقم بزنند مخاطبان اصلی دوره های ام بی ای هستند.
دروس و سرفصل های دورههای MBA
مبانی اقتصاد | اقتصاد صنایع کوچک | تئوری های سازمانی |
رفتار سازمانی | روشهای تصمیمگیری برای مدیران | اصول و فنون مذاکره |
بیزینس اتیکت | اصول بازاریابی | مدیریت مالی |
حقوق کسب و کار | مدیریت منابع انسانی | تدوین مدل کسب و کار ( Business Plan) |
روشهای کارآفرینی |
گرایش استراتژی | گرایش بازاریابی | گرایش مالی ( بورس و سهام) | گرایش مدیریت پروژه | گرایش نفت، گاز و پتروشیمی |
---|---|---|---|---|
اجرای استراتژی | استراتژی های بازاریابی | روش های تامین سرمایه | استاندارد مدیریت پروژه(PMBOK) | مدیریت انرژی |
کنترل استراتژی | تحقیقات بازار | مدیریت سرمایه گذاری | مدیریت ریسک پروژهها | تجارت، بازاریابی و بازارهای جهانی انرژی |
تفکر استراتژیک | مدیریت فروش | مهندسی مالی | مهندسی ارزش | زنجیره تامین انرژی |
مدیریت تغییر و تحول سازمانی | مدیریت برند و تبلیغات | ارزشگذاری اوراق بهادار و بنگاهها | مدیریت پرتقوی پروژه | مذاکرات و قوانین و مسائل حقوقی انرژی |
مدیریت استراتژیک بازار | دیجیتال مارکتینگ | ارزیابی و مدیریت ریسک | اصول مدیریت پیمان و قراردادها | مدیریت مالی و اقتصاد انرژی |
هزینه MBA دانشگاه تهران
هزینه دوره MBA حضوری 15.800.000 تومان و هزینه دوره MBA آنلاین 13.800.000 تومان میباشد
شرایط شرکت در MBA دانشگاه تهران
برای شرکت در دوره MBA دانشگاه تهران باید حداقل مدرک کارشناسی داشته باشید. در غیر اینصورت نیاز است که در مصاحبه شرکت کنید و سوابق مدیریتی کافی در رزومهتان داشته باشید