گرایش ها و محتوای آموزشی دوره ام بی ای
دوره مدیریت کسب و کار فرصتی را ایجاد میکند تا افراد بتوانند مهارت های مدیریتی خود را ارتقا دهند. اما کدام مهارت؟ درست است که واحدهای مختلف یک سازمان یا شرکت در جهت بهبود و توسعه کسب و کار فعالیت میکنند اما مسلما دغدغه مدیرتوسعه محصول با مدیر فروش یک سازمان متفاوت است. گرایش های مختلف MBA به وجود آمده اند تا این دغدغه ها را پاسخ دهند. به طور کل، تفاوت چشمگیری بین گرایشهای مختلف دوره MBA ندارد چرا که در بسیاری از دروس مشترک و عمومیت دارند و صرفا در دروس تخصصی، بین 3 یا 4 درس با یکدیگر متفاوت هستند. درواقع تمرکز گرایشهای مختلف دوره “ام بی ای” بر افزایش و ارتقا دانش و مهارت های مدیریتی است. در نهایت آنچه این دوره ها را از هم متمایز میسازد، سرفصل های دروس تخصصی است که با توجه به گرایشی که انتخاب میکنید میتواند تا حدودی متفاوت باشد.
سوال اصلی که در این زمان مورد مطرح می شود این است که آموزش های دوره MBA در چه زمینه ای است؟ سرفصل ها و محتوای دروس چیست؟ دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در حال حاضر 4 گرایش اصلی و مهم دوره مدیریت کسب و کار را برگزار میکند:
– MBA با گرایش استراتژی
– MBA با گرایش بازاریابی
– MBA با گرایش مالی
– MBA با گرایش مدیریت پروژه
– MBA با گرایش مدیریت منابع انسانی
در دوره های MBA بسته به گرایش مورد نظر داوطلب، دروس متفاوتی ارائه می شود که در ادامه ضمن معرفی گرایش ها سرفصل دروس به طور مختصر بیان خواهد شد:
گرایش استراتژی MBA
MBA با گرایش استراتژی یا Strategic Management MBA به شما این امکان را می دهد که برای توسعه کسب و کار خود یک برنامه ریزی استراتژیک کلان انجام دهید، شرایط کسب و کار خود و علاوه بر آن نقاط ضعف و قوت آن را تحلیل کنید، بتوانید محیط کسب و کار و رقبا را به درستی بشناسید، آینده کسب و کار و سمت و سوی بازار را پیش بینی کنید و راهبرد های اجرایی برای برنامه های نوشته شده پیشنهاد دهید. MBA با گرایش استراتژی در واقع مختص مدیرانی است که بیش از اجرای فرآیندها، به تفکر و خلق فرآیندها میپردازند.
این گرایش از MBA در میان مدیران استراتژی در سازمان ها، مدیران مالی، مدیران فروش، مدیران محصول و مشاوران کسب و کار محبوبیت بیشتری دارد.
همچنین با گذراندن دوره MBA استراتژی شما می توانید به عنوان مشاور استراتژی و برنامهریزی به شرکت های بزرگ مشاوره دهید، برای تدوین برنامه های کلان دولتی اقدام کنید و آینده موفقیت یا شکست کسب و کارهای کوچک را پیش بینی کنید، تدوین طرح کسب و کار، حوزه کاری و پیاده سازی استراتژی به صورت عملی ابزارهای مفید یک مدیر برای کار در یک کسب و کار جدید و استارتاپ است.
گرایش بازاریابی MBA
ام بی ای گرایش بازاریابی یا Marketing MBA ، فصل مشترک دنیای مارکتینگ و مدیریت است. این دوره، سرفصل های مدیریتی را با تمرکز بیشتر بر مباحث بازاریابی ارائه میکند. در دوره MBA گرایش بازاریابی مهارت هایی مثل اصول بازاریابی، تدوین استراتژی های بازاریابی ، نگارش برنامه بازاریابی ( Marketing Plan) ، اصول برندینگ و وفادارسازی مشتریان، اصول طراحی کمپین، تبلیغاتی موفق، تعیین بازار هدف و بخش بندی بازار، تکنیک های افزایش جذابیت محصول، آموزش داده میشود و دانشپذیر با فراگیری این مهارت ها براحتی می تواند نسبت به تحقیقات بازار اقدام کند، بازار و نقاط قوت و ضعف رقبا را آنالیز کند و جامعه هدف محصولات و خدمات شرکت را شناسایی کند. دوره MBA بازاریابی از دانشجو یک مدیر بازاریابی می سازد. این گرایش از MBA در میان مدیران مارکتینگ، مدیران روابط عمومی، مدیران تبلیغات، مدیران فروش و تحقیقات بازار محبوبیت بیشتری دارد.
MBA گرایش مالی
گرایش مالی MBA یا Finance MBA یکی از دوره های بسیار کاربردی است که با توجه به نیاز سازمانها و شرکتها به مدیرانی که علاوه بر داشتن تخصص مالی، بر علم مدیریت نیز اشراف داشته باشند، مورد توجه بسیاری از فعالان حوزه مالی قرار گرفته است. تمرکز دوره ام بی ای گرایش مالی، بر روشهای مختلف تامین مالی، مهندسی مالی، ارزشگذاری اوراق بهادار و بنگاهها و ارزیابی و مدیریت ریسک است.
به جرات میتوان بیان کرد ام بی ای گرایش مالی یکی از پرطرفدارترین گرایشهای مدیریت کسب و کار میباشد. بخش مهمی از کار مدیریت در یک سازمان مربوط به مدیریت حجم پول و میزان اعتبار آن سازمان است. در گرایش مالی رشته MBA به مدیریت این سرمایه و اعتبار پرداخته میشود. در این گرایش دانشجویان در واقع با مدیریت پول و سرمایه درشرکت ها و سازمان ها آشنا میشوند. در این دوره دانش پذیران : راهکارهای اساسی جهت تامین مالی شرکت یا سازمان، مدیریت سرمایه های شرکت، سرمایهگذاری را آموزش میبینند.
بصوزت کلی دانشپذیران گرایش مالی میبایست مدیریت جریانهای پولی ورودی و خروجی شرکت و یا مسائل سرمایهگذاری در پروژهها در درون یک سازمان را آموزش ببینند.
شاید بتوان اینگونه بیان کرد که حوزه مدیریت مالی به دو قسمت تقسیم میشود :
– Corporate Finance(حوزه مدیریت مالی بنگاهها) ; مترکز بر بررسی مسائل مالی در درون یک سازمان یا بنگاه
– Capital Market ( بررسی حوزه های بیرون سازمان و بازار سرمایه)
افرادی که در دوره MBA گرایش مالی شرکت میکنند بعد از فارغالتحصیلی این فرصت را دارند به عنوان مدیرمالی یک شرکت استخدام شوند و از دانشپذیران دوره ام بی ای گرایش مالی انتظار میرود تمام مسائل مالی شرکت را مورد بررسی قرار دهند و جریان Debt(سرمایه از محل قرض) و Equity (سرمایه از محل سهام) شرکت یا سازمان که مربوط به حوزه مدیریت مالی بنگاهها یا سازمانهای میشود، شناخت کاملی پیدا نماید .
و همچنین بعد از اتمام دوره دانشپذیر بایستی به سیستم عملکردی بورس،بانکها، موسسات سرمایهگذاری و یا اعتباری تسلط داشته باشد که مربوط به حوزهای بیرون سازمان و بازار سرمایه است. دانشجویان و فارغ التحصیلان گرایش مالی رشته MBA، با یادگیری مباحث و مسایل گوناگون، متخصص و مدیر مالی شرکت ها و سازمان ها میشوند.
MBA گرایش مدیریت منابع انسانی
MBA گرایش مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران یا دوره تربیت مدیر منابع انسانی به منظور پرورش مدیران منابع انسانی مورد نیاز سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی برگزار میشود. امروزه بسیاری از متخصصان معتقداند که توجه به نیروی انسانی و کارمندان نسبت به توجه به مشتری اولویت بالاتری دارد. اگر شما کارمندان خوشحالی داشته باشید قطعا این کارمندان محصول یا سرویس را به بهترین شکل ممکن به مشتری عرضه میکنند.
دوره MBA یکساله مدیریت منابع انسانی یا دوره تربیت مدیر منابع انسانی طوری طراحی شده است که مباحث کاربردی و مهارت های کلیدی مدیران و کارشناسان منابع انسانی در آن پرداخته شده است.