• ورود
  • هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تاثیر رفاه اجتماعی بر زندگی حرفه‌ای افراد

برخی از متدهای مدیریتی تاثیراتی فراتر از محل کار دارند و بر رفاه اجتماعی (social well-being) افراد تاثیر می‌گذارند.

رفاه اجتماعی از جمله مفاهیمی است که در دهه اخیر مورد توجه مدیران، جامعه‌شناسان و اقتصاددانان قرارگرفته است. شناخت کامل آن موجب موفقیت کسب و کارها در زمینه برنامه‌ریزی اجتماعی و اقتصادی می‌شود.

این اصطلاح، زاده تحولات اجتماعی و اقتصادی اروپا می‌باشد. در قرن نوزدهم میلادی با تصویب قوانین مرتبط با تامین اجتماعی، آرمان رفاه اجتماعی  در بسیاری از کشورها مطرح شد. از آن زمان تاکنون، جوامع مختلف  رفاه اجتماعی را به عنوان هدف اصلی برنامه‌های توسعه خود در نظر می‌گیرند. به بیان دیگر با درنظرگرفتن چنین هدفی، توسعه سازمانی در ابعاد مختلفی (انسانی، اجتماعی و اقتصادی) با موفقیت مواجه خواهد شد.

رفاه اجتماعی چیست؟

به مجموعه شرایط و کیفیت‌هایی که نیازهای فردی، جسمی، روانی و اجتماعی افراد را تامین کرده و در افراد احساس امنیت اجتماعی، اقتصادی و زیستی به‌وجود آورد.

رفاه ابعاد مختلفی دارد. پرکاربردترین مبحث در این زمینه، تعامل وضعیت جسمی و روحی فرد با زندگی کاری اوست. وضعیت جسمی و روانی ما تحت تاثیر سبک زندگی ماست. زندگی هر فرد به دو بخش زندگی شخصی و حرفه‌ای تقسیم می‌شود. بیشترین قسمت زندگی ما را نیز زندگی حرفه‌ای ما دربرمی‌گیرد. بنابراین شغل و محل کار ما تاثیر مستقیم و بسزایی بر شرایط جسمی و روانی ما دارد. یکی از موثرترین راه‌ها جهت حفظ کارکنان فعلی، توجه به رفاه اجتماعی افراد است.

بنابراین به مدیران پیشنهاد شده است که به این موضوع بیشتر توجه نمایند و در اتباط با رفاه اجتماعی کارکنان خود مطالعات و بررسی‌های لازم را انجام داده، دستورالعمل‌ها و توجهات ضروری را وضع و اعمال نمایند.

سوالی که پیش می‌آید این است که رفاه اجتماعی شامل چه عواملی است؟

  1.   سلامتی
  2.  مسکن
  3.   رضایت شغلی
  4.   درآمد
  5.    امنیت
  6.  فرصت‌های شغلی
  7.    تفریح
  8. روابط خانوادگی

شاید به نظر برسد که منابع مادی و مالی تنها عامل تامین‌کننده رفاه اجتماعی است، اما باید توجه داشته باشید که برای داشتن یک زندگی مناسب علاوه بر آن، توانایی برقراری ارتباط، عمق روابط اجتماعی، اعتماد به نفس، پیوستن به گروه‌ها و شبکه‌ی افراد بسیار موثر و مهم هستند.

در قالب مثالی ساده این موضوع را برای شما توضیح می‌دهیم. زمانی که به عنوان مدیر شرکت به کارمندی که بیمار شده است، با خوش‌رویی اجازه می‌دهید که در منزل بماند و برایش آرزو بهبودی می‌کنید یا به کارکنان خود اعلام کنید که در صورت بالا بردن مهارت و دانش، آن‌ها لایق ارتقا شغلی هستند؛ به آن‌ها حس مهم بودن سلامت و امنیت و ارتقا شغلی را القا خواهید نمود.

برخی سازمان‌ها برای روحیه دادن به پرسنل خود و همچنین افزایش انرژی و شادی در فضای شرکت خود، روزهایی را مشخص می‌کنند، راجع به دغدغه‌های آن‌ها صحبت می‌کنند و محیط را با نشاط می‌نمایند. جهت برگزاری چنین جلسه‌ای علاوه بر موارد گفته شده، مدیران محفل شام یا ناهاری را در نظر می‌گیرند.

تمامی این موارد موجب می‌گردد تا:

مدیران با صرف هزینه‌ای اندک کارکنان کارآمد و تاثیرگذار خود را حفظ نمایند.

مدیران در قبال این هزینه‌، دستاوردهای بسیار ارزشمندی را کسب می‌کنند.

شرکت متحمل هزینه‌ای گزاف جهت فرآیند جذب و آموزش پرسنل جدید و تازه‌وارد نمی‌گردد.

اشتیاق کارمندان صد چندان می‌شود.

زمانی که کارکنان متوجه شوند که شما به عنوان مدیر به نیازهای آن‌ها توجه می‌کنید و قطعا نسبت به شرکت شما حس وفاداری پیدا خواهند کرد.

2 پاسخ به "تاثیر رفاه اجتماعی بر زندگی حرفه‌ای افراد"

ارسال یک پیغام

logo   تمامی حقوق برای وبسایت efut محفوظ است.