دوره MBA و گرایش‌ها

دوره MBA یا مدیریت کسب و کار فرصتی را ایجاد می‌کند تا افراد بتوانند مهارت های مدیریتی خود را ارتقا دهند. اما کدام مهارت؟ درست است که واحدهای مختلف یک سازمان یا شرکت در جهت بهبود و توسعه کسب و کار فعالیت میکنند اما مسلما دغدغه مدیرتوسعه محصول با مدیر فروش یک سازمان متفاوت است. گرایش های مختلف MBA به وجود آمده اند تا این دغدغه ها را پاسخ دهند. به طور کل، تفاوت چشمگیری بین گرایش‌های مختلف دوره MBA ندارد چرا که در بسیاری از دروس، مشترک و عمومیت دارند و صرفا در دروس تخصصی، بین 4 یا 5 درس با یکدیگر متفاوت هستند. درواقع تمرکز  گرایش های مختلف دوره ام بی ای بر افزایش و ارتقا دانش و مهارت های مدیریتی است.  در نهایت آنچه این دوره ها را از هم متمایز میسازد، سرفصل های دروس تخصصی است که با توجه به گرایشی که انتخاب میکنید میتواند تا حدودی متفاوت باشد.

دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در حال حاضر 7 گرایش اصلی و مهم دوره مدیریت کسب و کار را برگزار میکند:

  • گرایش استراتژی
  • گرایش بازاریابی
  • گرایش مالی
  • گرایش مدیریت پروژه
  • گرایش منابع انسانی
  • گرایش مدیریت شهری
  • گرایش بازار سرمایه

در دوره های MBA بسته به گرایش مورد نظر داوطلب، دروس متفاوتی ارائه می شود که در ادامه ضمن معرفی گرایش ها سرفصل دروس به طور مختصر بیان خواهد شد:

گرایش استراتژی  MBA

MBA با گرایش استراتژی یا Strategic Management MBA به شما این امکان را می دهد که برای توسعه کسب و کار خود یک برنامه ریزی استراتژیک کلان انجام دهید، شرایط کسب و کار خود و علاوه بر آن نقاط ضعف و قوت آن را تحلیل کنید، بتوانید محیط کسب و کار و رقبا را به درستی بشناسید، آینده کسب و کار و سمت و سوی بازار را پیش بینی کنید و راهبرد های اجرایی برای برنامه های نوشته شده پیشنهاد دهید. MBA با گرایش استراتژی در واقع مختص مدیرانی است که بیش از اجرای فرآیندها، به تفکر و خلق فرآیندها میپردازند.

این گرایش از MBA در میان مدیران استراتژی در سازمان ها، مدیران مالی، مدیران فروش، مدیران محصول و مشاوران کسب و کار محبوبیت بیشتری دارد.

همچنین با گذراندن دوره MBA استراتژی شما می توانید به عنوان مشاور استراتژی و برنامه‌ریزی به شرکت های بزرگ مشاوره دهید، برای تدوین برنامه های کلان دولتی اقدام کنید و آینده موفقیت یا شکست کسب و کارهای کوچک را پیش بینی کنید، تدوین طرح کسب و کار، حوزه کاری و پیاده سازی استراتژی به صورت عملی ابزارهای مفید یک مدیر برای کار در یک کسب و کار جدید و استارتاپ است.

 

گرایش بازاریابی MBA

ام بی ای گرایش بازاریابی یا Marketing MBA  ، فصل مشترک دنیای مارکتینگ و مدیریت است. این دوره، سرفصل های مدیریتی را با تمرکز بیشتر بر مباحث بازاریابی ارائه میکند. در دوره MBA گرایش بازاریابی مهارت هایی مثل

اصول بازاریابی

تدوین استراتژیهای بازاریابی

نگارش برنامه بازاریابی ( Marketing Plan)

اصول برندینگ و وفادارسازی مشتریان

اصول طراحی کمپین تبلیغاتی موفق

تعیین بازار هدف و بخش بندی بازار

تکنیک های افزایش جذابیت محصول

آموزش داده میشود و دانشپذیر با فراگیری این مهارت ها براحتی می تواند نسبت به تحقیقات بازار اقدام کند، بازار و نقاط قوت و ضعف رقبا را آنالیز کند و جامعه هدف محصولات و خدمات شرکت را شناسایی کند. دوره MBA بازاریابی از دانشجو یک مدیر بازاریابی می سازد.

این گرایش از MBA در میان مدیران مارکتینگ، مدیران روابط عمومی، مدیران تبلیغات، مدیران فروش و تحقیقات بازار محبوبیت بیشتری دارد.

 

گرایش مالی

گرایش مالی MBA یا Finance MBA  یکی از دوره های بسیار کاربردی است که با توجه به نیاز سازمان‌ها و شرکت‌ها به مدیرانی که علاوه بر داشتن تخصص مالی، بر علم مدیریت نیز اشراف داشته باشند، مورد توجه بسیاری از فعالان حوزه مالی قرار گرفته است. تمرکز دوره ام بی ای گرایش مالی، روش‌های مختلف تامین مالی، مهندسی مالی، ارزش‌گذاری اوراق بهادار و بنگاه‌ها و ارزیابی و مدیریت ریسک است.

ام بی ای گرایش مالی به جرات میتوان بیان کرد یکی از پرطرفدارترین گرایش‌های مدیریت کسب و کار می‌باشد. بخش مهمی از کار مدیریت در یک سازمان مربوط به مدیریت حجم پول و میزان اعتبار آن سازمان است. در گرایش مالی رشته MBA به مدیریت این سرمایه و اعتبار پرداخته می‌شود. در این گرایش دانشجویان در واقع با مدیریت پول و سرمایه درشرکت ها و سازمانها آشنا میشوند. در این دوره دانش پذیران :

راهکارهای اساسی جهت تامین مالی شرکت یا سازمان،

مدیریت سرمایه های شرکت

سرمایه‌گذاری

را آموزش می‌بینند.

بصورت کلی دانش‌پذیران گرایش مالی میبایست مدیریت جریان‌های پولی ورودی و خروجی شرکت و یا مسائل سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها در درون یک سازمان را آموزش ببینند.

شاید بتوان اینگونه بیان کرد که حوزه مدیریت مالی به دو قسمت تقسیم می‌شود :

  • Corporate Finance(حوزه مدیریت مالی بنگاه‌ها) ; مترکز بر بررسی مسائل مالی در درون یک سازمان یا بنگاه‌
  • Capital Market ( بررسی حوزه های بیرون سازمان و بازار سرمایه)

افرادی که در دوره MBA گرایش مالی شرکت می‌کنند بعد از فارغ‌التحصیلی این فرصت را دارند به عنوان مدیرمالی یک شرکت استخدام شوند و از دانش‌پذیران دوره ام بی ای گرایش مالی انتظار می‌رود تمام مسائل مالی شرکت را مورد بررسی قرار دهند و  جریان  Debt(سرمایه از محل قرض) و Equity (سرمایه از محل سهام)  شرکت یا سازمان که مربوط به حوزه مدیریت مالی بنگاه‌ها یا سازمان‌های میشود، شناخت کاملی پیدا نماید .

و همچنین بعد از اتمام دوره دانش‌پذیر بایستی به سیستم عملکردی بورس،بانک‌ها، موسسات سرمایه‌گذاری و یا اعتباری تسلط داشته باشد که مربوط به حوز‌های بیرون سازمان و بازار سرمایه است. دانشجویان و فارغ التحصیلان گرایش مالی دوره MBA، با یادگیری مباحث و مسایل گوناگون، متخصص و مدیر مالی شرکت ها و سازمان ها میشوند.

دانش‌پذیران در دوره گرایش مالی MBAدانشگاه تهران هر یک از این موضوعات و مفاهیم را آموزش می‌بیند.

امروزه  با پیشرفت و توسعه شرکت‌های کوچک و بزرگ، استارت‌اپ‌ها، مسائل مالی آنها نیز پیچیده و سخت‌تر شده است و نیاز به یک مدیرمالی بیش از پیش احساس می‌شود. هدف دوره MBA گرایش مالی تربیت مدیر مالی است که هم دارای مهارت‌های مالی باشد و هم دانش مدیریتی قوی داشته‌باشد.